Sunday, January 3, 2010

Demi Pekerjaan, Muslim India Mengganti Nama

Saya, dan ayah menyembunyikan identiti agama hanya untuk mendapatkan pekerjaan. Dan ini sudah kami lakukan cukup lama, "tegas Mushtaq yang berganti nama Hindu menjadi Mukesh.


Sebahagian umat Islam di India terpaksa harus menukar nama mereka menjadi nama Hindu untuk mendapatkan kesempatan kerja di Industri Berlian. Ironi memang, meski India majoriti penduduknya beragama Hindu, sebanyak sekitar 140 juta daripada penduduk negeri itu adalah kaum Muslimin. Sehingga, India merupakan negara berpenduduk muslim terbesar ketiga di dunia selepas Indonesia dan Pakistan.

Umat Islam India telah menderita secara sosial dan ekonomi selama puluhan tahun. Mereka telah lama mengeluh atas kecilnya peratusan keterwakilan mereka dalam instansi kepolisian, ketenteraan, dan Departeman kerajaan lain.

Mereka juga mengeluhkan kecilnya kesempatan belajar di universiti negeri sehingga dengan terpaksa sebahagian besar daripada mereka hanya belajar di institusi pendidikan yang lebih rendah. Akibatnya tingkat pengangguran umat Islam lebih tinggi daripada umat majoriti, Hindu, bahkan daripada umat minoriti lain seperti umat Kristian dan Sikh.

Sebagaimana banyak dilakukan para Muslim India lainnya, Mehboob Pathan, bersama putra dan putrinya, terpaksa menukar nama mereka dengan nama Hindu untuk mencari pekerjaan. "Saya, dan ayah menyembunyikan identiti agama hanya untuk mendapatkan pekerjaan. Dan ini sudah kami lakukan cukup lama, "tegas Mushtaq yang berganti nama Hindu menjadi Mukesh.

Tragisnya, dengan menyembunyikan identiti keislaman mereka, keluarga ini harus membayar mahal. Sang ayah, Mehboob Pathan, dengan nama Hindu Jayenti Bhatti, terbunuh dalam pertikaian kewangan dan jenazahnya dikremasi (dibakar) sebagai seorang Hindu. "Kami menguruskan jenazahnya sesuai ritus

Hindu kerana tidak mengetahui bahawa ia seorang muslim, "kata inspektur polis, VR Malhotra.

Dalam Islam, kremasi tidak dibenarkan kerana dianggap tidak menghormati mayat. Islam mengajarkan untuk menghormati manusia, baik dalam keadaan hidup maupun mati. Ini adalah kewajipan muslim sebagai sebuah komuniti (fardhu kifayah) untuk memastikan bahawa setiap muslim yang meninggal dengan betul dicuci, dikafani, dan dikebumikan sesuai dengan ajaran Islam. - Manz Junior (M_J)

No comments:

Post a Comment